Τα Βασικά στοιχεία της προπονητικής όταν υπάρχει Ιατρική Διάγνωση – Fitness Motivation Hellas
Κάθε προπονητής έχει πελάτες που αγαπάνε να ασκούνται.
Αυτοί οι πελάτες ωθούν τους εαυτούς τους να γίνονται καλύτεροι, επιδιώκουν συνεχώς να θέτουν νέους στόχους. Σίγουρα θα μας ενημερώσουν όταν μια προπόνηση είναι πολύ εύκολη. Συχνά μας θυμίζουν πόσο διασκεδαστική είναι η δουλειά μας. Μια μέρα ωστόσο, θα μπορούσαν να ανακαλύψουν ότι έχουν διαγνωσθεί με μια σοβαρή ιατρική κατάσταση που θα επηρεάσει την υγεία τους στο σύνολό της, καθώς και την ικανότητά τους να ασκούνται.
Όταν μια συγκεκριμένη ιατρική κατάσταση έχει διαφορετικά στάδια, ο στόχος και οι προκλήσεις παραμένουν οι ίδιοι.
Πως μπορεί ένας προπονητής να βοηθήσει τον πελάτη του? Και πως μπορεί ένας πελάτης να κατανοήσει, να μάθει να παρατηρεί και να συμβιβαστεί στο νέο του ασκησιολόγιο?
Αξιολόγησε την κατάσταση
Όταν ένας πελάτης έρχεται σε έναν προπονητή με μια ιατρική διάγνωση, είναι ευθύνη του προπονητή να μάθει όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες, για να μπορέσει να προσαρμόσει το πρόγραμμα άσκησης του συγκεκριμένου πελάτη. Το πρώτο βήμα πρέπει πάντα να είναι η επαφή με τον γιατρό του πελάτη (με την άδεια του πελάτη).
Από τον γιατρό ένας προπονητής μπορεί να είναι σε θέση να μάθει οποιαδήποτε πληροφορία αφορά τη σχέση μεταξύ της φυσικής δραστηριότητας και της πιθανής εμφάνισης συμπτωμάτων.
Ως εκ τούτου, ένας προπονητής διαπιστώνει συχνά ότι πρέπει να κάνει έρευνα και από μόνος του. Μπορείτε να βρείτε άρθρα και ερευνητικές μελέτες που να παράσχουν πρόσθετες γνώσεις. Δεν είναι τόσο δύσκολο να βρείτε αξιόπιστες πληροφορίες εάν αφιερώσετε χρόνο.
Για παράδειγμα, έχoυμε έναν πελάτη με ιδιοπαθή ενδοκρανιακή υπέρταση ( Idiopathic Intracranial Hypertension IΙH) – μια κατάσταση που επηρεάζει κυρίως νεαρές γυναίκες. Η κατάσταση αυτή έχει συνδεθεί με ορμονικά προβλήματα, με την έλλειψη ερυθρών αιμοσφαιρίων, με το λύκο, με τη νεφροπάθεια και με το υπερβολικό βαρος.
Τα συμπτώματά περιλαμβάνουν :
- Διαρκή πονοκέφαλο, ο οποίος μπορεί να είναι χειρότερος όταν ξυπνάτε το πρωί, όταν βήχετε και όταν πιέζεστε (πχ σηκώνετε βάρος, σκύβετε κλπ)
- Αν η IH έρθει ξαφνικά, θα μπορούσε να οφείλεται σε εγκεφαλικό επεισόδιο, σοβαρό τραυματισμό στο κεφάλι ή σε απόστημα του εγκεφάλου
- Θολή όραση ή διπλωπία
- Προσωρινή απώλεια της όρασης (η όρασή σας μπορεί να γίνει σκοτεινή ή να “γκριζάρει” για μερικά δευτερόλεπτα κάθε φορά. Αυτό μπορεί να προκληθεί από βήχα, φτέρνισμα ή επειδή σκύψατε προς τα κάτω
- Τάση προς εμετό
- Υπνηλία και ευερεθιστότητα
Από την ημέρα της διάγνωσης αλλα ακόμη και μέχρι αυτη τη στιγμή πρεπει να περναμε ατέλειωτες ώρες διαβάζοντας τόσο την εξέλιξη όσο και την θεραπεία αυτής της κατάστασης. Συζηταμε με το γιατρό και με άλλους ανθρώπους του κλάδου για να μπορέσουμε να εξοικειωθουμε με την κατάσταση και να δώσουμε το καλύτερο ασκησιολόγιο. Στόχος είναι να μην πονάει και να συνεχίσει να ασκείτε για χρόνια!
Αυτοί οι φιλόδοξοι πελάτες απολαμβάνουν να πιέζονται στις προπονήσεις τους. Δε θέλουν να ειναι διαφορετικοί αλλα ούτε και οι γυμναστές να τους χειρίζονται διαφορετικά.
Ωστόσο, τα υψηλά επίπεδα φυσικής καταπόνησης μπορεί συχνά να είναι αντιπαραγωγικά, αναποτελεσματικά ή ακόμη και εντελώς επικίνδυνα για τους ασθενείς που πάσχουν από κάποιες ειδικές ιατρικές καταστάσεις.
Σε περιπτώσεις όπου ο πελάτης εκτελεί προπόνηση υψηλής έντασης και είναι απίθανο να την μειώσει, ειναι ευθύνη του προπονητή να μειώσει κατάλληλα τις συνεδρίες του πελάτη σε ένα διαχειρίσιμο επίπεδο. Μπορεί να υπάρξει κάποια αντίσταση στην αρχή, αλλά οι προπονητές θα πρέπει να υπενθυμίζουν ευγενικά στον πελάτη τους τη σημασία της σωστής ανάκτησης και την αποφυγή πιθανών αρνητικών παρενεργειών που σχετίζονται με την κατάστασή τους. Θα πρέπει με λίγα λόγια να συζητάμε με τον πελάτη. Και θα πρέπει και ο πελάτης να μάθει να μας εμπιστεύεται και να νοιώθει ασφάλεια κοντά μας.
Feedback
Συγκέντρωσε τις πληροφορίες σου
Συγκεντρώνοντας όσες πληροφορίες μπορεί ένας προπονητής για τη διάγνωση του πελάτη του, θα βοηθήσει στην αποκάλυψη κατάλληλων εκτιμήσεων για την άσκηση. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να υπενθυμίζετε συνεχώς στον πελάτη σας να σας παρέχει πληροφορίες σχετικά με το πώς αισθάνεται, τόσο κατά τη διάρκεια όσο και μεταξύ των προπονήσεων. Ειναι εξίσου σημαντικό να μάθει να παρατηρεί και να εκτελεί τις ασκήσεις με συνείδηση και σοβαρότητα.
Αυτοί οι άκρως δραστήριοι άνθρωποι και πελάτες είναι πιθανό να παραμείνουν σιωπηλοί για να αποφύγουν να «παραπονεθούν» στον προπονητή τους. Ωστόσο, είναι σημαντικό ο πελάτης να παίρνει ενεργό ρόλο κατά τη διάρκεια των προπονήσεων, και να μην νοιώθουν οτι διαφέρουν απο το σύνολο.
Είναι σημαντικό να συζητάτε συνεχώς με τον πελάτη σχετικά με το πώς αισθάνεται, συγκεντρώνοντας όσες περισσότερες πληροφορίες μπορείτε και μαθαίνοντας από αυτήν την κατάσταση. Τους υπενθυμίζουμε ότι ο πόνος και η ενόχληση δεν είναι παραγωγική και οτι σημάδι αδυναμίας δεν είναι η αντικατάσταση μίας άσκησης ή η μείωση της έντασης!
Θετικός – Κίνητρο – Ώθηση
Ως προπονητής, το πιο σημαντικό πράγμα που μπορείτε να κάνετε για έναν πελάτη που έχει μόλις βιώσει μια σοβαρή ιατρική διάγνωση είναι να είστε όσο το δυνατόν πιο θετικός και κατανοητός. Λάβετε σοβαρά υπόψη ότι αυτά τα άτομα μπορεί να είναι σε μια θλιβερή διαδικασία σχετικά με τη διάγνωσή τους και τους νέους περιορισμούς που αυτή επιβάλλει.
Είναι σημαντικό ο προπονητής να παραμείνει σταθερή πηγή θετικής ενίσχυσης, κίνητρο, ώθηση και να μπορεί να συνεχίσει να φροντίζει τον πελάτη του.
Με όλα τα σωματικά και ψυχικά που περνάει ο πελάτης το τελευταίο πράγμα που χρειάζονται είναι ένας προπονητής που δεν είναι προσεκτικός για τις νέες πραγματικότητες που αντιμετωπίζουν. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μαθαίνουμε για την ιατρική κατάσταση, μετριάζοντας κατάλληλα και χειρίζοντας τα συμπτώματα προσαρμόζοντας την ένταση της προπόνησης, και ακούγοντας τον πελάτη για τη σωματική εμπειρία του κατά τη διάρκεια των προπονήσεων.
Εάν ο προπονητής μπορεί να διατηρήσει το ίδιο (ή και μεγαλύτερο) επίπεδο φροντίδας και εμπιστοσύνης όπως έκανε και πριν τη διάγνωση του πελάτη του, τότε μπορεί να βοηθήσει τους πελάτες του να συνεχίσουν το σχέδιο γυμναστικής τους παρά την οποιαδήποτε ιατρική διάγνωση αντιμετωπίζουν.
Οι πελάτες πρέπει επίσης να μάθουν να κατανοούν τη δική τους κατάσταση και να παρέχουν ειλικρινείς πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση στην οποία βρίσκονται.
Δεν υπάρχει τίποτα λάθος με την αλήθεια. Η υγεία σας είναι πιο σημαντική από το εγώ σας.
Μαρία – Σιλβίνα Κατσιώνη
Απόφοιτη Γυμναστικής Ακαδημίας (Rosario Santa Fe – Argentina)