Social Media και τα fitness πρότυπα του διαδικτύου
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται, όπως είναι λογικό, μία έξαρση της fitness κουλτούρας στα social media.
Πρωτίστως το instagram και δευτερευόντως τα υπόλοιπα (Facebook, Twitter κτλ) έχει γίνει το σύγχρονο μέσο παρουσίασης για τους νέους αθλητές, οι οποίοι παρουσιάζονται στον κόσμο και πολλές φορές πληρώνονται από εταιρίες για να βρίσκονται εκεί. Αυτό δεν είναι κάτι μεμπτό βεβαίως. Πριν πάω όμως παραπέρα την σκέψη μου, θα ξεκινήσω από την εποχή πριν την έλευση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Bodybuilding πριν τα social media
Μια φορά κι έναν καιρό, όχι πολύ καιρό πριν, υπήρχε μόνο ένας τρόπος για τους bodybuilders να γίνουν διάσημοι και να αναπτύξουν μια βάση θαυμαστών.
Θα έπρεπε να φωτογραφηθούν από μια κλειστή μειοψηφία φωτογράφων και να παρουσιαστούν σε περιοδικά bodybuilding και γυμναστικής, που σχεδόν όλοι τους είχαν έδρα το Λος Άντζελες. Αυτοί οι φωτογράφοι δεν έκαναν φωτογραφήσεις σε όλους.
Τα κύρια θέματα τους ήταν νικητές μεγάλων διαγωνισμών όπως ο Mr. USA, ο Mr. Universe, ο Mr. Olympia κτλ.
Οι κορυφαίοι αθλητές θα εμφανίζονταν επίσης, ειδικά εάν είχαν μια εμπορεύσιμη εμφάνιση, ένα εντυπωσιακό μέρος του σώματος, ή έδειχναν τεράστιες μελλοντικές δυνατότητες.
Αυτές οι φωτογραφίες χρησιμοποιούνταν έπειτα για να επεξηγήσουν άρθρα προπόνησης, συνεντεύξεις και προφίλ.
Οι καλύτερες επιλέγονταν για τις πιο πολυπόθητες όλων των θέσεων: το εξώφυλλο!
Οι bodybuilders ονειρεύονταν να γίνουν εξώφυλλο, γιατί αυτό σήμαινε ότι το πρόσωπό τους και η σωματική τους διάπλαση θα εμφανίζονταν σε εκθεσιακούς χώρους και βιβλιοπωλεία σε όλη τη χώρα.
Πολλοί από αυτούς είτε θα μετακινούνταν στο Λος Άντζελες, είτε θα περνούσαν εβδομάδες εκεί, θα προπονούνταν στο φημισμένο Gold Gym ελπίζοντας ότι θα τους παρατηρήσουν και θα τους «ανακαλύψουν».
Θα πρέπει να πούμε, ειδικά για όσους από εσάς μεγαλώνετε με το Διαδίκτυο, ότι μέχρι να φτάσει η νέα χιλιετία, τα περιοδικά ήταν πραγματικά η μόνη διέξοδος για έναν bodybuilder για να επιτύχει την αναγνώριση και τη φήμη. Ήταν η μόνη σύνδεση μεταξύ των αθλητών και των οπαδών, που περίμεναν κάθε μήνα το νέο τεύχος,
ώστε να εμπνευστούν από τις φωτογραφίες και να μάθουν πράγματα για τα αγαπημένα τους αστέρια: πώς προπονούνταν, πώς έτρωγαν, τα χόμπι και ενδιαφέροντα τους, καθώς και τις προσωπικότητες τους .
Αν οι οπαδοί δεν ταξίδευαν σε διαγωνισμούς ή παρακολούθησαν σεμινάρια που έδιναν τα αστέρια της εποχής, δεν θα κατάφερναν ποτέ να δουν τους αγαπημένους τους bodybuilders στην πραγματική ζωή, παρά μόνο στις σελίδες των περιοδικών. Μπορείτε να δείτε λοιπόν, γιατί ήταν τόσο σημαντικό να εμφανιστούν στα περιοδικά. Εάν δεν βρισκόντουσαν εκεί, ήταν σαν να μην υπήρχαν.
Η έλευση του Διαδικτύου
Αν πούμε ότι το Διαδίκτυο δεν άλλαξε το τοπίο της βιομηχανίας θα είναι ένα τεράστιο ψέμα. Οι bodybuilders και άλλοι άνθρωποι που φιλοδοξούσαν να γίνουν διάσημοι και να ζουν από αυτό που αγαπούσαν, δεν έπρεπε πλέον να βασίζονται στις ιδιοτροπίες των εκδοτών περιοδικών και των φωτογράφων. Τώρα, τα εργαλεία για αυτοπροβολή ήταν (και είναι) στα χέρια τους. Το πρώτο από αυτά ήταν η ιστοσελίδα. Οποιοσδήποτε με λίγα χρήματα ή κάποιες γνώσεις πάνω στον υπολογιστή μπορούσε να χτίσει τη δική του προσωπική ιστοσελίδα. Σε αυτήν, θα μπορούσαν να δημοσιεύουν φωτογραφίες, blogs, ακόμη και βίντεο κλιπ, καθώς και να πωλούν τα δικά τους εμπορεύματα όπως μπλουζάκια, καπέλα, υπογεγραμμένα αντικείμενα, αυτόγραφα, φωτογραφίες, βιβλία και βίντεο. Μπορούσαν ακόμη να χρεώνουν μηνιαίες «συνδρομές μελών» για πρόσβαση στο περιεχόμενο. Ενώ τα περιοδικά έβγαιναν μόλις μία φορά το μήνα, ένας ιστότοπος μπορούσε να ενημερωθεί με νέο καινούργιο περιεχόμενο κάθε μέρα και να είναι ενεργός κι ενημερωμένος συνεχώς σε αντίθεση με το χρόνο καθυστέρησης 4-6 εβδομάδων των περιοδικών εκτύπωσης. Σε αυτά τα εργαλεία μπορούν να συμπεριληφθούν και τα φόρουμ συζήτησης που ενθάρρυναν την αλληλεπίδραση και κρατούσαν το ενδιαφέρον του κοινού που έμπαινε μέσα σε αυτά.
Μέσα μαζικής δικτύωσης – ο πραγματικός παίκτης που άλλαξε το παιχνίδι
Οι ιστοσελίδες αποτελούσαν μια καινοτομία που δημιούργησε ευκαιρίες για τους αθλητές, αλλά χρειάστηκαν ακόμα χρόνο, προσπάθεια και χρήματα για έναν webmaster για να τα διατηρήσει και να τα ενημερώσει. Όλα αυτά άλλαξαν με την εμφάνιση των κοινωνικών μέσων μαζικής δικτύωσης όπως το Facebook, το Twitter, το Instagram, το Snapchat και το YouTube. Όχι μόνο μπορείτε τώρα να έχετε τις δικές σας σελίδες ή τους λογαριασμούς σας δωρεάν, αλλά είναι όλοι φιλικοί προς τον χρήστη και επομένως εύκολοι και βολικοί τρόποι για να δημοσιεύσετε φωτογραφίες, βίντεο, συμβουλές προπόνησης και διατροφής, blogs και vlogs. Τώρα είναι δυνατόν να δείτε ακριβώς πόσο «λατρεύουν» τη σελίδα σας ή την φωτογραφία / το βίντεο που δημοσιεύετε, πόσοι άνθρωποι σας ‘ακολούθησαν’ και πόσες προβολές είχαν τα βίντεό σας.
Το YouTube έκανε ένα ακόμη βήμα και επέτρεψε τη δημιουργία εσόδων από τα βίντεό σας με διαφημίσεις, οι οποίες πληρώνονται ανά προβολή. Εμφανίστηκε μια εντελώς νέα συλλογή αστρικών μέσων μαζικής ενημέρωσης, πολλοί από τους οποίους βγάζουν όχι μόνο τα προς το ζειν, από τη διαφήμιση και τους χορηγούς. Θα μπορούσατε τώρα να δημιουργήσετε τη δική σας φήμη. Εάν έχετε κάτι που τραβάει το κοινό ή μια δυναμική προσωπικότητα που τους κάνει να θέλουν να παρακολουθήσουν τα βίντεό σας, θα μπορούσατε να είστε εξίσου διάσημοι με τους άνδρες και τις γυναίκες στα εξώφυλλα των περιοδικών. Τελικά, μερικά από τα αστέρια των social media φτάνουν σήμερα να ξεπερνούν τους συμβατικούς πρωταθλητές όσον αφορά τη φήμη, την αναγνώριση και το εισόδημα.
Μας άνοιξαν τα μάτια, έτσι δεν είναι; Για να δούμε και τα σκοτεινά σημεία…
Κακές συμβουλές κι επιρροές
Το YouTube έχει δημιουργήσει ένα ολόκληρο σκηνικό από διασημότητες φυσικής κατάστασης που συνδυάζουν πληροφορίες και (κυρίως) ψυχαγωγία. Έχουν συχνά πάνω από ένα εκατομμύριο συνδρομητές στο κανάλι τους και τα βίντεό τους δημιουργούν εκατομμύρια απόψεις. Έχοντας μια μεγάλη διάπλαση μαζί με μια ζωντανή και σαγηνευτική προσωπικότητα είναι συνήθως ο τύπος τους για μαζική έκκληση, και γι’αυτό η επιτυχία.
Μιλάνε στους οπαδούς τους για θέματα, όπως η προπόνηση, η διατροφή, και τα συμπληρώματα , ενώ οι γνώσεις που μεταδίδουν μπορεί να είναι αμφισβητήσιμες (στην καλύτερη περίπτωση). Και εκεί βρίσκεται το πρόβλημα. Ο καθένας μπορεί να παρουσιάσει τον εαυτό του ως guru σε απευθείας σύνδεση και να δώσει συμβουλές ή συστάσεις, είτε πρόκειται στ’ αλήθεια για έναν πραγματικό ειδικό, είτε για μία εξαπάτηση. Το πρόβλημα είναι ότι οι θεατές τους συνήθως δεν γνωρίζουν τη διαφορά και σε πολλές περιπτώσεις δεν τους νοιάζει. Γενικά η άποψη των θεατών έχει γίνει περισσότερο προσωποκεντρική και υπάρχει μία προσωπολατρεία. Κοιτούν περισσότερο το ποιος το λέει παρά το τι λέει.
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται, όπως είναι λογικό, μία έξαρση της fitness κουλτούρας στα social media.
Πρωτίστως το instagram και δευτερευόντως τα υπόλοιπα (Facebook, Twitter κτλ) έχει γίνει το σύγχρονο μέσο παρουσίασης για τους νέους αθλητές, οι οποίοι παρουσιάζονται στον κόσμο και πολλές φορές πληρώνονται από εταιρίες για να βρίσκονται εκεί. Αυτό δεν είναι κάτι μεμπτό βεβαίως. Πριν πάω όμως παραπέρα την σκέψη μου, θα ξεκινήσω από την εποχή πριν την έλευση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Είναι αληθινοί;
Οι φωτογραφίες λαμβάνονται συχνά μόνο σε προσεκτικά επιλεγμένο φωτισμό και από τις πιο κολακευτικές γωνίες. Υπήρξαν ακόμη και περιβόητες περιπτώσεις όπου τα αστέρια έχουν εκτεθεί χρησιμοποιώντας προγράμματα όπως το Photoshop για να κάνουν τους μύες τους να φαίνονται μεγαλύτεροι και πληρέστεροι, οι μέσες τους να εμφανίζονται πολύ μικρότερες (στις γυναίκες ειδικότερα) για να κάνουν τα στήθη και τα άκρα τους να φαίνονται μεγαλύτερα. Όταν οι οπαδοί συναντήθηκαν με μερικές από τις αγαπημένες τους διασημότητες απογοητεύτηκαν, όταν διαπίστωσαν ότι δεν έχουν καμία σχέση με αυτό που απεικονίζουν.
Παρόλο που μπορεί να είναι αλήθεια ότι τα κοινωνικά μέσα έχουν δημιουργήσει μια νέα γενιά διασημοτήτων που έχουν περισσότερους οπαδούς και από τους πρωταθλητές του bodybuilding, ίσως δεν είναι πάντα τα καλύτερα μοντέλα. Μπορείτε σίγουρα να αντλήσετε έμπνευση και κίνητρο από αυτούς, αλλά μην υποθέσετε ότι είναι πάντα νόμιμες και αξιόπιστες πηγές πληροφοριών για να σας καθοδηγήσουν στο δικό σας ταξίδι γυμναστικής. Γι ‘αυτό, να έχετε κριτική σκέψη, ώστε να μπορείτε να κρατάτε μόνο αυτά που στ’ αλήθεια σας ενδιαφέρουν και που ταιριάζουν με τη δική σας κουλτούρα και καθημερινότητα.
Γιώργος Λιονάκης- Αρθρογράφος σε θέματα fitness