Πως συνδέεται η ψυχολογία με την μόδα: Όλα όσα δεν ξέρατε
Η μόδα και η ψυχολογία είναι δύο πεδία που, αν και φαινομενικά διαφορετικά, συνδέονται βαθιά και άμεσα. Η μόδα δεν είναι απλώς μια μορφή έκφρασης της αισθητικής-γούστου και του προσωπικού στυλ μας, αλλά επίσης αντανακλά την ψυχολογία και τις συναισθηματικές ανάγκες των ατόμων.
Οι επιλογές των ρούχων και των αξεσουάρ συχνά αντικατοπτρίζουν και αποκαλύπτουν προς τα έξω την ψυχοσύνθεση, τις διαθέσεις και την αυτοαντίληψη ενός ανθρώπου, ενώ ταυτόχρονα επηρεάζουν και τον τρόπο που οι άλλοι άνθρωποι μας βλέπουν.
Για παράδειγμα, αν κάποιος θέλει να έχει τα καλυτερα ανδρικα αρωματα ολων των εποχων, αυτό κάτι δείχνει για τον χαρακτήρα του και ίσως την ανασφάλεια που έχει γύρω από την κατοχή των καλύτερων προϊόντων από όλους τους άλλους.
Μόδα και Συναισθήματα
Η μόδα συχνά επηρεάζει τη διάθεσή μας, αλλά παράλληλα επηρεάζεται και από αυτή. Υπάρχουν ενδείξεις και στοιχεία ότι τα χρώματα, τα σχέδια και ίσως και τα υλικά των ρούχων που φοράμε μπορούν να επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο που αισθανόμαστε κάποια συγκεκριμένη χρονική στιγμή.
Για παράδειγμα, το μαύρο συνδέεται συχνά με αισθήματα σοβαρότητας ή θλίψης (και πένθους), ενώ το κίτρινο θεωρείται ότι μπορεί να αυξήσει την αίσθηση της χαράς και της αισιοδοξίας.
Οι άνθρωποι συνήθως επιλέγουν διαφορετικά στυλ ρούχων και outfit ανάλογα με τη συναισθηματική και ψυχολογική τους κατάσταση. Όταν παραδείγματος χάρη, κάποιος αισθάνεται δυναμικότητα, ευχάριστα και σίγουρος για τον εαυτό του, συνηθίζει να επιλέγει πιο τολμηρά outfit.
Αντίθετα, σε στιγμές χαμηλής αυτοεκτίμησης ή στεναχώριας, κάποιος μπορεί να επιλέξει πιο ουδέτερα και διακριτικά ρούχα για να ντυθεί με σκοπό να μη τραβάει τα βλέμματα.
Μόδα και Αυτοεκτίμηση
Η αυτοεκτίμηση συχνά συνδέεται άρρηκτα με την εξωτερική εμφάνιση του καθενός, και η μόδα διαδραματίζει αποφασιστικό ρόλο σε αυτό.
Όταν ένα άτομο νιώθει όμορφο ή ικανοποιημένο με την εξωτερική εμφάνισή του (λόγω ενδυμασίας), αυτό μπορεί να ενισχύσει την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμησή του (συνεπώς λέει όμορφα λόγια στον εαυτό του).
Αντίθετα, η έλλειψη αυτοπεποίθησης μπορεί να φανερώνεται έμμεσα, μέσα από μια πιο συγκρατημένη επιλογή ρούχων και χρωμάτων. Πάντως με μεγάλη βεβαιότητα, η μόδα μπορεί να λειτουργήσει ως μέσο για την ενίσχυση της αυτοπεποίθησης, επιτρέποντας στους ανθρώπους να δημιουργούν μια εξωτερική εμφάνιση, που τους προσφέρει αισθήματα δυναμικότητας και σιγουριάς.
Επιρροή της Κοινωνικής (κατα)πίεσης
Η ψυχολογία των ανθρώπων επηρεάζεται επίσης, από την κοινωνική πίεση και τα πρότυπα που επιβάλλονται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και τις επιρροές.
Οι διαφημίσεις, οι influencers και τα τα περιοδικά μόδας δημιουργούν εικόνες που επηρεάζουν την αντίληψή μας για το τι είναι “ωραίο”, “αποδεκτό” και “μοντέρνο”. Έτσι, συχνά πιέζουν (ψυχολογικά και έμμεσα) τους ανθρώπους να ακολουθήσουν συγκεκριμένες τάσεις της μόδας για να νιώθουν αποδεκτοί και στυλάτοι.
Αυτό μπορεί να δημιουργήσει αισθήματα ανασφάλειας ή επιθυμίας για συμμόρφωση με τις προσδοκίες της κοινωνίας με σκοπό ο κάθε άνθρωπος να χάνει την προσωπική του ταυτότητα και τις ιδιαιτερότητές του.
Και πραγματικά αν αυτές οι προσδοκίες έρχονται σε σύγκρουση με την προσωπική τους αισθητική ή ταυτότητα, αναγκάζονται για να γίνουν αποδεκτοί να ντύνονται σαν κάτι που δεν τους αντιπροσωπεύει.
Συμπεράσματα
Συνοψίζοντας , η σύνδεση μόδας και ψυχολογίας είναι πολυεπίπεδη. Η μόδα είναι μια μορφή ψυχολογικής έκφρασης και αντίδρασης. Μέσα από τις επιλογές των ρούχων, οι άνθρωποι εκφράζουν τα συναισθήματά τους, την ταυτότητά τους και τις κοινωνικές τους σχέσεις.
Και τελικά η μόδα μπορεί να μας κάνει να αισθανόμαστε καλύτερα με τον εαυτό μας, να τονώσει την αυτοπεποίθησή μας και να μας συνδέσει με τους συνανθρώπους μας.
Ακολούθησε την fmh.gr στο Google News, στο Twitter, στο Facebook, στο Υoutube, στο TikTok και στο Instagram